LA VEGLIA NOTTURNA DI MATTEO RICCI IN SHAOZHOU |
Moved
by a sudden impulse that night in 1591, Ricci took the oil painting of the
Virgin Mary which he had received from the Philippines not long before and
placed it upon the altar in the little Shaozhou church. Then he brought out all
the candles he could find and lanterns of all shapes and sizes, and anything of
glass that would reflect the light, and he hung them all around the walls and
placed them on the altar flanking the picture. As these lights began to shine
forth, a large crowd of Chinese gathered, first in curiosity, and then to jeer,
and finally to throw stones. The lights shone forth as the crowd ripped the
clothes off of Ricci's servants, who tried to chase them away. They shone as
Ricci ran out to try to rescue the servants. And as he retreated back to the
church in the face of the crowd's unwavering hostility the lights must have
continued to shine, all around the Virgin Mary's picture, in their small corner
of the nighttime city of Shaozhou, until the lamp oil and the candles were all
burned out, or until Ricci had extinghished them, one by one.
Mosso da
un improvviso impulso, quella notte del 1591, Ricci prese il dipinto ad olio
della Vergine Maria che aveva ricevuto dalle filippine non molto tempo prima e
lo pose sull’altare della piccola chiesa di Shaozhou. Tirò fuori tutte le
candele che poté trovare e lanterne di ogni forma e dimensione, e qualsiasi
oggetto di vetro che potesse riflettere la luce e le appese sui muri e
sull’altare che fiancheggiava il dipinto. Come le luci iniziarono a splendere
all’esterno, si radunò una grande folla di cinesi, prima spinti dalla
curiosità, poi dallo scherno e infine per lanciare pietre. Le luci brillavano
quando la folla stracciò le vesti dei servitori di Ricci che cercavano di
disperderla. Brillavano quando Ricci uscì per soccorrerli. Quando si ritirò di
fronte alla immutabile ostilità della folla le luci dovettero aver continuato a
brillare, tutto intorno all’immagine della Vergine, nel loro piccolo angolo
della notturna Shaozhou, fino a che l’olio delle lampade e le candele non furono
esauriti o Ricci le spense ad una ad una.